Elev
    Hej! Jag gick sam beteende på gymnasiumet, och vill nu söka sjuksköterskeutbildning. Jag behöver därför läsa upp Naturkunskap 2, men förstår inte om Naturkunskap 1b, som jag läst, är den fullständiga kursen i Naturkunskap 1. Alltså, är 1b=1, eller behöver jag någon mer kurs innan jag kan börja läsa Naturkunskap 2? Stort tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!
    om du har godkänt betyg i gymnasiekurs Naturkunskap 1b, då är du behörig att läsa kursen Naturkunskap 2.
    Nk2 bygger på Nk1b.
    Hänvisning: information på Skolverket.se
    **********
    "Förvirringen" kring kurser i ämnet Naturkunskap på gymnasiet beror på att det på flera gymnasieprogram läses en mindre kurs, á 50 poäng, som heter Naturkunskap 1a1. För att komplettera den kursen upp till Nk1b, som är på 100 poäng, behöver man i så fall läsa kursen Nk1a2, 50 poäng.
    Men du som har läst Nk1b (och förhoppningsvis också fått Godkänt betyg) - är det bara att göra ansökan om att på komvux läsa Nk2. Att "läsa en kurs" och att ha fått Godkänt betyg, är inte alltid samma sak. Om man har läst Nk1b men fick betyget F eller inte fått något betyg (alltså saknar godkänt betyg), då läser man först nk1b (eller nk1a1 + nk 1a2).
    Naturkunskap 2 (vanlig forkortning nk2 eller Nk2) är en normalstor kurs, á 100 gymnasiala poäng. Den läses på heltid på fem veckor, eller på halvtid - på 10 veckor.