Sara

    Hej! Jag går just nu första året i gymnasiet och går ekonomi programmet. Jag sökte in till ekonomi med inrikting juridik, måste jag gå till skolans syv om jag väljer ekonomi som inriktning istället? Ger det också något skillnad vilken inrikting beroende på vilken utbildning man vill läsa efter gymnasiet? Dvs. Kan jag fortfarande komma in på någon slags jurist linje även fast jag inte läst juridik som inriktning. Måste man läst rätten och samhället samt affärsjuridik för det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Skillnaden för behörighet till eftergymnasiala utb ligger i matte 3.

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, precis som Milla syv har svarat - skillnaden ligger i första hand i matematiken, matt 3b som är en obligatorisk kurs på inriktningen Ekonomi på EK. Godkänt betyg i den kursen krävs för behörighet till ekonomiprogrammen och till fastighetsmäklarprogrammet. Kika gärna på Programplanen för EK och där ser du vad skiljer inriktningarna sinsmellan... Inriktningskurserna på inriktningen "Juridik" på Ekonomiprogrammet krävs inte för behörighet till ngn högskoleutbildning; i alla fall som behörigheter ser ut idag.
    Allmänt gäller: läsa juridik på gymnasiet krävs inte för att bli behörig till att läsa juridik på högskolenivå.