Sara
    Hejsan! Jag har läst klart engelska 7 och läser nu matte 3 för att bli behörig till ekonomprogrammet. Jag har läst arabiska 1 och 2, men tänkte läsa arabiska 3 och 4, ger arabiska 3 0,5 i merit och arabiska 4, 1 i merit? eller är det endast moderna språk som ger merit (spanska, franska, tyska)?

    Sen får man ju ha max 2,5 i meritpoäng men jag kommer upp i 3? eller räknas matten inte med för att matte 3 krävs i programmet? ska jag skippa läsa arabiska 4 isåfall så jag har 2,5??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om matematik 3 krävs för särskild behörighet, ger inte matte 3 meritpoängen. Skulle du söka till programmen som ej kräver matte 3, och du har godkänt betyg i matte 3, kommer du få + 0.5 meritpoäng.

    Meritp.för moderna språk
    Kurser Arabiska 3 och 4 är kurser inom ämnet moderna språk.Godkända betyg i de kurserna er meritpoäng. - Det finns annars kurser i arabiska inom ämnet Modersmål, som inte ger meritpoäng; de kurserna heter Modersmål (arabiska) 1 och 2 samt Aktiv tvåspråkighet.