malin

    Hej, jag har kommit in på tekniskt basår på KTH som ger 60 fup. Hur funkar fup-poäng? Ger de behörighet när man söker utbildningar? Jag har gått estet på gymnasiet och saknar därför behörighet i kemi och fysik men det kommer jag läsa nu på tekniska basåret. Blir jag då behörig på utbildningar som kräver kemi och fysik? dvs är basåret på KTH som att läsa på komvux ungefär, att det ger mig behörighet i de ämnena? Eller blir jag bara behörig till KTHs egna utbildningar? Jag vet att jag blir behörig till KTHs egna ingenjörsutblidningar efter basåret men min fråga är om jag även blir behörig till andra utblidningar utanför KTH som har kemi och fysik som krav?

    • : Dvs ger basåret mig behörighet som jag inte har via mitt gymnasiebetyg (vad gäller fysik och kemi?)
    • Mikael : Se vilka kurser i fysik och kemi som ingår i ditt basår, borde ingå fysik 1&2 samt kemi 1&2, men se vad som står på utbildningens egen webbplats.
    • : Ja det är fysik 1 och 2 och kemi 1 och 2 som ingår. Min fråga är om när jag läst dem, blir jag då behörig till utbildningar som har dessa som krav, dvs blir det som att jag läst dessa på gymnasiet då?
    • Anna : Nej, så kan man tyvärr inte säga. Jag ska nu skriva ett lite längre svar till dig - se mitt svar om en stund.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!
    Frågan om basåren på högskolenivå: högskolor och universitet är inte så enkel. Det är de så kallade "förutbildningar" som varje lärosäte bestämmer över själv: det är inte obligatorisk för lärosätena att erbjuda basåren och/eller basterminer och om de gör det, då bestämmer de också vad som ska ingå, vilka kurser. Och även om det står att man läser "motsvarande fysik1a och 2 och kemi 1 och 2" inom basåret, så är det inte exakt gymnasiala kurser utan "liknande" med vissa avvikelser - man kanske läser lite mer inom ngt område men missar lite inom ett annat område inom kursen, för att det behöver inte vara exakt "gymnasiekurs i fysik1a" eller "gymnasiekurs i kemi2" utan varje lärosäte "stoppar" in det som behövs för att förbereda sig inför utbildningar på just det lärosäte.
    Sedan är det inte förbjudet för andra lärosäten att erkänna sökande som behörig om hen klarade basåret på ett annat lärosäte, men det finns inte heller någon garanti att andra lärosäten kommer erkänna dig som behörig - här blir det upp till antagningsgruppen på det aktuella lärosäte. Tanken är att man går basåret på det lärosäte där man sedan ska läsa vidare. Men ibland "händer det saker" och man inte kan läser vidare på samma lärosäte, då kontaktar man antagningsgruppen på det lärosäte dit man vill söka istället, skickar med detaljerat innehåll i basåret (som man borde kunna få från det lärosäte där man läst basåret) och inväntar svar om man blir bedömd som behörig sökande eller inte. Får man svar att man tyvärr inte kan bli bedömd som behörig, kan man då försöka klara prövningar i gymnasiala kurser som krävs för särskild behörighet, och då - om man klarar prövningar - får man komvux-betygen. På komvux läser man standard-kurserna, alltså samma kurser som ingår i gymnasiala program.