Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Malin!

    Nej, oftast inte det.

    Det är endast om någon form av Alternativ antagning kommer till stånd. Varje högskola/universitet har rätt att (om de vill) avsätta upp till en tredjedel av platserna för alternativ antagning. Några gör det ibland, några aldrig...

    Det är mycket jobb och ganska dyrt att bedriva Alternativ antagning. Man får då be folk förklara varför de är extralämpliga för det yrke som de vill utbilda sig till, värdera deras arbetslivserfarenhet (räkna om deltid till heltid) - och väga in olika meriter: extra vårdkurser mot mer arbetslivserfarenhet, som en annan sökande har. Det är, som sagt, mycket jobb med det. Sedan visar det sig att många av dem som kommer in via alternativ antagning, kommer också in även i andra urvalsgrupper. Jag själv, när jag sökte till SYV-programmet (för måååååånga år sedan... ) om in genom Alternativ antagning, men också i betygsgruppen och i Högskoleprovsgruppen. Jag fick, alltså 3 platser på SYV-programmet. :) Det finns ganska många sådana exempel dvs att folk kommer in även i en eller två andra urvalsgrupper samtidigt som de tas in via Alternativ antagning. Det är en av orsakerna till varför högskolorna ofta inte vill lägga tid på att öppna Alternativ antagning.

    Det viktigaste är att bli Behörig. Sedan är det mycket bra att göra Högskoleprovet (och kanske mer än en gång). Sedan, om du ser att den högskola/universitet, där du vill läsa - annonserar Alternativ antagning (vilket info på deras hemsida bör finnas i så fall) - sök inom den kvoten också. Ofta behöver man skriva "Levnadsbeskrning" en typ av uppsats eller personligt brev där du förklarar varför du är extralämplig för det yrke, du bifogar då ocså bevis på arbetslivserfarenhet inom vården. Sedan blir de utvalda kallade till intervjuer (det som en anställningsintervju) - men det är inte så att vid alla alternativa antagningar ingår det Intervju. När jag sökte till SYV-programmet, hade vi intervjuder och det krävdes att man gjorde högskoleprovet, annars var man inte behörig att söka inom Alternativa-kvoten. Detta innebar att man inte kunde bestämma sig 15 mars att man skulle söka inom Alternaiva kvoten, för att det var för sent att anmäla sig till högskoleprovet. Det krävdes långsikgt planering (eller att man hade tur och anmälde sig till högskoleprovet redan).

    Som sagt, som regel så spelar det ingen roll (formellt sett) om du är utbildad undersköterska, utan man söker på betyg och kan också söka på resultat av Högskoleprovet. Men om alternativ antagning finns på den högskola där du vill läsa just det året som du söker - är det bra att ansöka i den kvoten också (om man kan, om man är behörig... exempel: om det krävs att man gjorde högskoleprovet för att kunna söka inom Alternativ antagning och man ej har gjort det, är man inte behörig; ett annat krav kan t.ex vara att man har minst 2 års arbetslivserfarenhet inom vården; det kan också ställas andra krav på sökande inom alternativa-kvoten).

    Mvh

    Peter Syv