Lisa
    Jag har gått samhällsprogrammet med inriktning samhälle i snart 3 år nu. Till andra året fick vi välja mellan 3 "programpaket" med kurser som man blev tvungen att läsa utöver de som var obligatoriska för samhällsprogrammet. Jag valde då språkpaketet som innebar att jag kunde fortsätta läsa 2 språk under alla 3 åren utan att behöva utöka studieplanen ( de ingår alltså). Jag har alltså läst 600 poäng språk (upp till steg 5 i spanska och steg 3 i tyska), varav 200 poäng är obligatoriska för samhällsprogrammet. 300 poäng räknades in i programpaketet och 100 poäng som individuellt val.
    Jag vet att moderna språk ger 1,5 meritpoäng men räknas det även om de "ingår" i studieplan/programpaket? Eller är det som med engelska/matte att de måste läsas utöver det andra för att ge merit?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, meritpoäng får du på olika gymnasiekurser beroende på vad du sedan söker på högskolan. Meritpoäng räknas oavsett hur de ligger i programmet - det har inte något att göra med var de är placerade i din studieplan.

    Är osäker på vad du menar med att ..."engelska/matte att de måste läsas utöver det andra för att ge merit"..? Som jag ser det har du absolut läst ihop till dina 1,5 meritpoäng i språk - du kan som du säger inte få mer. /Lena, Syv