Anna

    Jag fick just reda på att jag inte kom in på nästa termin i Vård och omsorg på grund att sena inlämningar (kompletteringar) , att de kanske inte är en kurs för mig. Kan dom göra detta?!

    • Daniel : Handlar din fråga om studier på komvux? eller var läser du Vård och omsorg?
    • : Komvux är de
    • Julia : Du fick nu två svar från oss; vi hoppas de blir till hjälp! Du får gärna höra av dig senare och berätta hur det går. Lycka till!

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    om du läser på komvux för att bli en undersköterska eller för att du läser för att kunna ta in kurser i ett Examensbevis - är ganska så olika "situationer".

    Som Undersköterska kan man få jobb med vilken tidigare utbildning som helst, pga det är i Sverige inte ngt. legitimations-yrke; arbetsgivaren bestämmer. Givetvis kan arbetsgivaren bestämma att hen kräver t.ex examen från Vårdprogrammet, men i fall det ej finns tillräckligt med sökande som uppfyller kraven, så måste ju någon jobba i alla fall - så blir då "obehöriga" anställda ...

    Var läser du Vårdutbildningen? och vad är ditt mål med den utbildningen? Varför lämnade du in uppgifterna för sent? Har du t.ex läkarintyg för den perioden (sjukskrivning) när du lämnade uppgifterna för sent eller om det har hänt ngt särskilt, prata med kurator som i vissa fall kan "fixa" undantags-lösningar.

    Hälsningar
    D:

    • : Jag går i Bräcke komvux. Jag hamnade efter med uppgifter efter min mamma opererades - därav sena inlämningar som inte blev godkända och var då tvungen att komplettera en del så jag tillslut fick godkänt på inlämningar. Men denna läran sa nu då innan start att jag inte går vidare pga detta, att de kanske inte är en kurs för mig.
    • Julia :

      Om du är säker på att du vill fortsätta på den utbildningen, då tycker jag du bör prata med läraren först och förklara varför du lämnade uppgifter för sent; om inte det går bra att "komma överens" med läraren, boka tid hos kurator och hos rektor på komvux. Bra att ha med sig "intyg" på t.ex att din mamma var inlagd på sjukhuset... det är inte alltid man tror på det folk säger, då är det bra att visa bevis på det. Men även om du har bevis, så kan jag inte garantera att du ska få fortsätta på utbildningen. Läraren kan, från sin sida, inkomma med "bevis" på att hen tycker det är fel utbildning för dig och att hen kan då hävda att det finns ingen chans att du blir godkänd på fortsättningskurserna... Och då tycker rektor på komvux att hen ej vill "kasta pengarna i skön" /varje kurs kostar pengar - det är inte gratis för komvux; de betalar lärarlöner; lokaler och massvis med olika saker, som administration kring kurser mm/.
      Och bl.a pga det är endast Grundskola som är "rättighet för folket" (obligatorisk skola), så är ingen garanterad plats på gymnasienivå, egentligen...

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    om du just i första hand vill veta "om de får göra så" - så är det en skol-Juridisk fråga och ska "tas" med juristen. Du kan t.ex ringa till skolverkets upplysningstjänst - 08.527 332 00, tel.tid brukar vara på vardagar kl.9.30-11.00 och 13.00-15.00 men vissa dagar stänger de pga t.ex personal-utbildning.
    Här kan det spela roll om du blev antagen till hela paketet på en gång eller till de enskilda kurserna. Det finns ngt. som heter "rätt att fullfölja utbildning", alltså de kurser som du är ANTAGEN till har du rätt att läsa, men om komvux antog dig endast på de första kurserna men ej på de fortsättningskurserna (på en gång, från början), då tror jag inte din situation omfattas av den platsgarantin.
    En annan fråga - studieekonomi? Nu vet jag inte om du tar studiemedel eller försörjer dig på annat sätt... men man kan få stora problem om man tar studiemedel men ej kan uppvisa godkända studieresultat (kurser som är betygsatta med godkända betyg).