Emelie
    Hej!
    Jag gick ut nian med 135 p alldeles för lite tycker jag. Jag var lat i skolan och gjorde precis så att jag fick E. Nu ångrar jag mig jättemycket då jag inte kommer hitta något gymnasium känns det som, det enda jag kan gå är yrkesprogram och jag är inte intresserad något av dom programmen förutom Bagare, men helst inte. Jag vet inte vad jag ska göra, jag ville gå om nian men kom på det förns efter ett år jag har en diagnos som heter 22q11. Jag bytte skola när jag skulle gå 7-9an och jag blajade bara bort allt. Jag började få betyg så sent som 8:an då jag gick 8:an 2011-2012 och dom hade fortfarande så att man inte börjar med betyg förns 8:an. Jag bytte skola till fryshusets gymnasium och går nu där på en Asberger verksamhet. Jag vantrivs verkligen och vill byta gymnasium i höst, snälla hjälp mig!
    Jag har också F i matte och kan inte plugga upp det pga min diagnos, kanske kan men det är nog försvårt, jag vill verkligen prova och gå samhällsvetenskap men kommer ju inte komma in oh är det en lag attman inte kan läsa upp sina grundskole betyg och få på så sätt högre poäng? Tacksam för svar snarast!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie,
    om du har vissa medicinska problem, bör kurator, skolsköterska, speciallärare och rektor samarbeta med dig och dina föräldrar för att hitta den bästa möjliga lösningen för dig.
    Om du har godkända betyg från grundskolan i minst 7 ämnen och bland dem svenska/svenska som andraspråk och engelska & om det är bara matte som fattas, då är du behörig till PRO, programinriktad individuellt val på IM, info- finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val
    Då går man i en klass på ett nationellt gymnasieprogram (ett yrkesprogram) och försöker läsa upp matte samtidigt som du läser övriga ämnen på gymnasienivå.

    Du är också behörig till Yrkesintroduktion, se info- på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion

    Du är tyvärr utan matte inte behörig att läsa på ett högskoleförberedande program, som tex Samhällsvetenskapsprogrammet.

    Att gå om åk9 är ovanligt men förekommer i fall bedömning görs att det blir till din fördel. Jag råder dig gå prata med kurator på skolan och be om att få boka ett möte med dina vårdnadshavare och några ansvariga från din skola (inklusive din klasslärare/mentor & lärare i matematik) för att diskutera vad som bör göras för att förbättra din studiesituation.

    Önskar dig allt väl!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare