Stina
    Jag går Samhälls Beteeendevetenskap, jag klarade av Matematik 1b och fick E i den kursen, sedan kämpade jag hela 2:an med att klara av 2b men lyckades inte, jag klarade alla delprov som vi gjorde men fick F på nationella, tänkte göra en prövning på den nu i årskurs 3 men så fort jag tänker på den vill jag bryta ihop och den tar alldeles för mycket av min energi som jag istället bör lägga på nuvarande kurser. Men jag är orolig om jag kommer få en giltig gymnasieexamen om jag går ut utan godkänt i den kursen? Jag vet att jag kommer få godkänt i alla andra kurser och det har jag fått i både ettan och tvåan också, så endast ett F i matematik 2b. Please help me!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stina!
    Goda nyheter är att du FÅR EXAMENSBEVIS = giltig gymnasieexamen med F i Matematik 2b om du har godkända betyg för övrigt. Du har även "råd" att få F i ännu en 100 poängskurs och en 50 poängskurs.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Dock sänker F betyg konkurrensvärde i dina betyg, därför råder jag dig att utnyttja din rätt att göra tenta under återstående tid på gymnasiet.
    Efter gymnasiet kan du också läsa upp den kursen (genom att läsa den på Komvux eller genom att göra prövning i den). Prövningen brukar kosta 500 kr. för varje försök.
    Dessutom kommer du att MED KOMPLETTERING prövas i BII urvalsgruppen, där det oftast krävs högre betyg.
    Det är argument (ovan) för att du skulle ändå försöka tenta upp Matte 2b under din gymnasietid - för att få E-betyg in i Examensbevis.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Tips om en mycket bra sida www.matteboken.se

    och på http://www.mattecentrum.se/raknestugor/lulea kan du se var i Luleå som man kan få (gratis) hjälp med matten i en Räknestuga.
    Det finns fem räknestugor på olika platser i Luleå.