Daniella

    Hej! Går just nu i 9an och fick ett samtal av min lärare samt mentor som sa att jag hade runt 20% GILTIG frånvaro (0% ogiltig frånvaro). Kan det gymnasiet som jag ska börja på efter sommaren se detta, alltså kan de se att jag varit borta från grundskolan? Och så fall kan chanserna för mig att hamna i just det gymnasiet sänkas?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    till gymnasiet - när du söker via gymnasieantagningen - konkurrerar du med en "siffra" (Betygspoängen; kan också kallas för MTV, Mtv eller Jfr - alltså "meritvärde" eller "jämförelsetal"). i Den siffran är det "snittbetyget" som man ser, inget annat. Narvaro- frånvaro syns inte i "siffran"/betygspoängen.
    Kika också gärna på gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Vänligen & Lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA