Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel!
    Om du får godkända betyg i gymnasiala kurser på ett naturvetenskapligt basår på högskola, så har du GODKÄNDA BETYG och har behörighet till de utbildningar där de kurserna krävs för särskild behörighet.

    Du får dock inte någon ändring i ditt jämförelsetal som du räknar ut på dina gymnasiala betyg - på gott och ont: ingen höjning men det blir ingen sänkning heller. Detta pga man sätter inte F - A betyg inom högskola. Där får du bara veta att du är "godkänd" eller inte (förhoppningsvis blir du "godkänd").

    Vad är skillnad mellan läsa gymnasiala kurser på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår kan du läsa om på den här sidan http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Återkom om något är oklart.
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare