Fam
    Hej!
    Vad vet ni om GMU, militära grundutbildningen? Har inte hittat mycket info på försvarsmaktens hemsida. Om man går GMU, måste man då fortsätta jobba inom militären? Är man tvungen att va med i krig ifall det nån gång skulle bli något, eller åka utomlands på olika uppgifter? Eller kan man gå grundutbildningen och sedan direkt utbilda sig till något helt annat?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fam!

    Det vi vet om GMU är att man kan gå GMU och sedan inte fortsätta i det militära, utan gå helt andra utbildningar, men frågan är i så fall varför ska man gå GMU om man inte vill fortsätta inom det militära? Jo, kankse för att testa och se om det är ngt. som passar dig! :)

    De som vet mest om GMU och utbildnings- och karriärmöjligheter inom det militära är Försvarets Rekryteringslinje. Här  deras kontaktuppgifter:

    och det går också att kontakta dem via Facebook, Instagram och på andra sätt, se allt info på http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vart-erbjudande/kontakta-oss/

    Jag ska höra med den sakkunnige och återkommer.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    Läs vad en person svarar som är väl insatt i Försvarsmaktens utbildningar och karriärmöjligheter:

    "Det finns inget krav att arbeta hos Försvarsmakten efter grundutbildning men man kommer då att vara krigsplacerad vilket innebär att man kan kallas in om riksdagen beslutar så i insattser INOM landets gränser. Om man däremot arbetar hos Försvarsmakten så kan den inom ramen för den anställningen kräva att man ska genomföra utlandsmission."

    • : Hejsan! Tack så mycket för svaret. Jo precis, för att se om det är något för mig och dessutom tycker jag det är väldigt intressant och det kanske finns några likheter med polisyrket som jag skrev om i en annan fråga, med tanke på att man får lära sig om vapen och närkamp osv.. Dessutom har jag märkt att det inte finns många tjejer som gått militär utbildning, iaf jag känner inte en enda, så tycker det skulle vara intressant som tjej att gå den. Dock så skulle jag inte vilja åka utomlands och så.
    • Mikael : Prata med rekryteringslinjen på försvarsmakten och lycka till!