Bea
    Hej!

    Jag studerade Bild och Form på gymnasiet, och fick F i några ämnen inklusive gymnasiearbetet. Nu har jag studerat upp alla kurser på komvux, förutom just gymnasiearbetet, eftersom att det inte verkar möjligt att göra i efterhand när det gäller just bild och form.

    Jag vill verkligen studera vidare på högskola men det går ju inte utan examen, och för examen krävs godkänt i gymnasiearbetet, vilket jag inte kan göra i efterhand.

    Som jag förstår det så går det inte heller att göra gymnasiearbete i en annan kurs, som exempelvis samhälle, då det krävs att jag får godkänt i just Bild och form för att vara giltigt. Stämmer det?

    Hur ska jag göra för att få en giltig examen för att kunna plugga vidare på högskola/universitet? Vad finns det för alternativ? Det känns oerhört synd om jag ska behöva lida resten av mitt liv på grund av en jobbig period av mitt liv som pågick under gymnasietiden. Alla tips mottages tacksamt, och hoppas min situation går att lösa på något sätt.

    Tack på förhand!
    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du borde kunna - på komvux - göra gymnasiearbete som passar in på inriktningen av kurserna du läste på gymnasiet och sedan på komvux och få ut examensbevis. Boka tid med SYV på komvux för diskussion kring detta. Om du fick svar att du inte kan göra GA och därför inte kan få ut examensbevis från komvux, uppge vem som gav dig det svaret, så ska vi se vad vi kan göra för att hjälpa dig.
    ***
    Andra alternativ
    Du kan bli behörig till högskoleutbildningar genom omdöme om grundläggande behörighet från en allmän kurs på en folkhögskola. Du kan söka till många olika folkhögskolor, i hela Sverige.
    Ännu ett alternativ är att - för konkurrens - göra högskoleprovet och uppnå behörighet genom "reell kompetens": 3årig arbetslivserfarenhet + ett antal godkända gymnasiala betyg. Var god se info på Antagning.se/reell kompetens