Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Eftersom det är fysik 2 som finns inom behörighetskraven - till civilingenjörsprogrammen, då tycker i alla fall jag att du bör anses som behörig.
    Men - om du vill utnytta Platsgaranti som ibland finns för studerande på basåren - är du beroend av de villkor som uppges i platsgarantin; ofta krävs det att man är godkänd i alla de kurser som ingår i basåret.

    Så, om du söker på "vanligt sätt" - Examensbevis + kurser inom basåret som påvisar att du är behörig - då tycker i alla fall jag att det inte ska spela roll att du inte har godkänt i fysik 1a.
    Vänligen
    L.

    Liselotte

    fysik 2 bygger, annars, på fysik 1a och i fall du har kunskaper i fysik 2 som räcker till godkänt betyg, borde du kunna göra prövning och få godkänt betyg i fysik 1a, tycker man. Men det kanske du inte behöver göra.. om du söker på "vanligt sätt" så är det fysik 2 som krävs; och vill utnyttja platsgaranti - då kanske de tittar på studier inom sitt eget basår i så fall och inte på några andra betyg?

    • : Jag ska söka på vanligt vis, och till ett annat lärosäte än det jag vid nuvarande tillfälle studerar på. Platsgaranti är således ingenting jag är beroende av. På tekniskt basår förekommer små kurser som t.ex. ingenjörsintroduktion. Är detta något som man behöver ha fullständiga betyg i för att få behörighet till civilingenjörsprogrammen?
    • Liselotte : Till civilingenjörsprogrammen ser behörighet på följande vis: Grundläggande behörighet + godkända betyg i fyisk 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    • Liselotte : Om du har Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasietprogram har du Grundläggande behörighet.
    • Liselotte : I kemi kan det räcka med kemi 1 - beror på vilket program det är..
    Läs alla kommentarer