Malin
    Hej.

    Jag ska skola om mig från undersköterska och vill börja arbeta inom hr.
    Har tittat på privatskolor då den skolformer på heldistans passar mig bäst då jag annars inte kommer kunna studera och arbeta samtidigt. Så man inte läser någon fuffensutbildning. Jag är bla intresserad av distansinstitutets hr utbildning men hittar inte så mycket när jag googlar runt. Hur kan man se/ta reda på om dessa skolor är seriösa och delar ut godkända diplom och certifikat?
    • Vägledare : Syftar du på https://distansinstitutet.se/utbildningar/hr-koordinator/ utbildning i din fråga ?
    • :

      Jag arbetar inom HR. Men jag känner inte till denna utbildning som du refererar till i din fråga, men utifrån beskrivningen verkar den vara bra - den ger bra grund för att kunna jobba som HR-generalist på lite lägre nivå. Detta innebär att man behöver en chef eller andra specialister som kan coacha, hjälpa till och stötta i andra HR-frågor på djupare nivå.

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Malin,
    jag antar att t är den här utbildningen du syftar på i din fråga: https://distansinstitutet.se/utbildningar/hr-koordinator/ - enligt info på deras egen sida motsvarar den "2 terminers-studier".
    Personalvetarprogrammen på högskolenivå motsvarar 3-års, alltså 6 teminer på heltid; dessutom ställer högskoleutbildningar strikta krav på behörighet och sedan konkurrerar man om plats på utbildningen. När man köper utbildning, konkurrerar man inte om plats utan alla tas in som vill och kan betala. På så sätt kan inte jag tänka mig att utbildningen på 2 terminer som inte gör urval utan tar in alla som kan betala kan på ngt sätt jämföras med en tre ggr så lång utbildning till vilken man konkurrerar och kanske kommer in eller kanske inte kommer in, alltså där inte "vem som helst" tas in...
    Jag säger inte att den utbildning du hittate är dålig (eller bra) - utan jag säger att jag tror inte att du på endast den utbildningen kan få ngt jobb inom HR... för att du kommer konkurrera med sökande till samma tjänster som har minst 3 ggr så mycket utbildning, ofta mer (ofta söker man jobb inom HR efter masterprogrammet, och man har då läst på heltid på högskolenivå i fem år, 10 terminer).
    Som "prova-på vad HR är... " kan du absolut läsa den utbildningen eller ngn annan privat/betal-utbildning, detta i så fall för att bestämma dig om HR-världen är "ngt.för dig" och om du sedan vill söka till högskoleutbildningar inom HR.
    ******
    Andra alternativ: kika på andra jobb "inom HR" som t.ex löneadministratör/löneekonom/löne"konsult"... det finns ett antal Yrkeshögskoleutbildningar inom det område(de flesta går på lite drygt 2 år).

    Olika yrken inom "HR"
    kika också gärna på några olika yrken inom HR; som hr-administratör finns det exempel på att man kan få jobb även utan ngn eftergymnasial utbildning (beror mycket på vad just den arbetsgivare lägger in som arbetsuppgifter i hr-admin-rollen).