Sara

    Hej! Jag läser just nu mot en högskoleförberedande examen-samhällsvetenskapliga programmet vid vuxenutbildningen (komvux) i halmstad. Jag är osäker på om jag måste få ett godkänt i matte 2b för att få ut min gymnasieexamen. Jag har läst i tidigare inlägg och på gymnasieguiden att för en högskoleförberedande examen-samhällsvetenskapliga samhällsvetenskapliga programmet så behövs ett godkänt betyg i matte 1b men inte 2b(Jag vet att man måste läsa kursen men att F är godtagbart som betyg). Idag kom jag över information som var väldigt otydlig men som jag tolkar som att man måste ha godkänt betyg i matte 2b när det gäller samhällsvetenskapliga programmet komvux. Följande information är kopierad från skolverket: Enligt de krav som ställs för en högskoleförberedande examen i 4 kap. 15 § förordningen (2011:1108) om vuxenutbildning ska ett godkänt betyg på den inledande kursen i matematik 1 b eller 1 c ingå (dvs. 100 poäng) samt i förekommande fall matematik i den omfattning som framgår nedan när det gäller det högskoleförberedande program i gymnasieskolan som utbildningen huvudsakligen motsvarar: Ekonomi - och samhällsvetenskapsprogrammet, 100 poäng. Vad är det som gäller? Är det ok med ett F eller måste jag få ett godkänt? Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är Ok med F betyget i matte 2b men sammanlagt kan du inte ha mer än max 150 F-poäng i ditt examensbevis från komvux; och matte 2b går på 100p., så det är i princip alla andra kurser som du tvunget måste ha godkända betyg i, annars blir det för många F poäng (totalt sett).
    Sedan drar ju också F-betyget ner ditt meritvärde. Och pga matte 2 kan ge meritpoäng, så blir det ganska stor skillnad: med E i matte 2b får du + 0.9 till ditt meritvärde. Det är rätt mycket, när du ska konkurrera om plats på högskola sen.

    Så, jag råder dig göra ditt bästa och försöka få godkänt betyg i matte 2b och för övrigt, så höga betyg som möjligt i alla andra kurser också!
    Hjälp i matte finns att få: www.matteboken.se är en gratis sida, där matte-kurser är upplagda för repetition och självstudier. Och om du bor i en av de ca 30 städer där Mattecentrum driver Räknestugorna, då kan du även i en sådan Räknestuga gratis få hjälp med matten.
    Med F i matte 2, blir du inte heller behörig till ett ganska stort antal högskoleutbildningar, som  för Särskild behörighet kräver matte 2, som t.ex sjuksköterske-, arbetsterapeut- och psykologprogrammet.
    Men du kan med F betyget i matte 2b ta ut examensbevis från komvux, om övriga villkor för exam.bevis blir uppfyllda.

    Vänligen
    Julia syv