Brendan
    Hej!
    Har en fråga angående detta!
    Känner en person som går i åttan och ska göra högskoleprovet i vår. Men är det inte för tidigt? Personen har bra betyg (typ 270-280 i meritvärde) och har gjort flera övningsprov med 1 i snitt men visst har man väl ingen användning av högskoleprovet i grundskolan? Är det bra med tidig träning? Vilken ålder rekommenderar ni?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, resultat av högskoleprovet är giltigt i fem år så kanske i åk8 är det för tidigt med i åk 9 kan man göra hp. Träning är bra för att man oftast uppnår Max på hp fjärde eller femte gången man gör provet. Det kostar 450 kr. Med vänlig hälsning, mikael