Anna
    Hej,

    Jag har under ett års tid läst naturvetenskapligt basår på universitetet. Dock har det inte gått som jag tänkt mig då annat hände i mitt övriga liv som fick mig att tappa studiemotivationen.

    Jag har snart gått ut till juni och har ej ännu hoppat av då jag hoppades på att ändå kunna klara mina kurser på omtentorna.

    Men jag är nästan helt säker på att jag inte kommer klara dessa tentor och undrar nu vad jag kan göra istället?

    Går det att läsa om motsvarande för Fysik för basåret 1, 2, Matte 3 samt Kemi för basåret 1 fast i en annan form, typ på Komvux?

    Är det tillåtet att gå om kurser som man inte klarat på universitetet där? Då jag vill läsa om kurserna men inte klarat det känns det som min enda riktiga chans.

    Mvh
    Anna M

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd;
    sök samtidigt också till folkhögskolorna - vilken/vilka som helst folkhögskolor (här är det inte "kommunbundet"); se en lista på de folkhögskolor som erbjuder "Naturvetenskaplig komplettering"
    och
    angående "gå om" eller omtentor... om du ej sökte till basåret innan 15 april 2019, så kan du endast söka om SEN ANSÖKAN skulle öppnas (och det görs endast om antal behöriga sökande är färre än platser); ang. göra Omtentor - så är det upp till lärosätet att svara dig om hur många omtentor och när du kan göra.
    Om det har hänt ngt. speciellt eller om du har läkarintyg - prata med Kurator på det lärosäte där du läser basåret; i vissa fall kan kuratorer fixa speciella lösningar (på undantag).
    Hälsningar och lycka till!

    Mikael syv