benni

    fghdhg

    • Milla : Jag har nu pratat i telefon med ditt Antagningskansli. Läs mitt utökade svar nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Benni!

    Olyckligt att du hade ont i halsen och kanske inte gjorde ditt bästa vid antagningsprovstillfälle.
    Om du kontaktar skolan där du gjorde antagningsprovet och förklarar vad som hände, kommer du att få information om det är möjligt att göra om provet och i så fall när.

    Det är en kombination av dina betyg som du kommer att få i slutet av maj - början på juni och de poäng som du får på antagningsprovet som utgör ditt Mtv (meritvärde) - så betygen spelar lika stor roll som antagningsprovsresultatet.

    Du kan också kontakta Antagningskansliet, kontaktuppgifter borde finnas på sidan där du gjorde gymnasieval och fråga om det är möjligt att göra om ditt antagningsprov.

    Önskar dig stort lycka till & skall hålla tummarna för dig!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Antagningskansliet i Jönköpings län svarade till oss om att de rekommenderar att du tar kontakt med Rektor på den skolan där du gjorde antagningsprovet och förklarar varför du vill göra om det.

    Du behöver inte göra omval - om det är samma utbildningar och i samma ordning som du vill söka (dvs om du "står fast" vid dina tidigare gymnasieval). Du kommer, alltså, inte bli kallad till provet ännu en gång även om du skulle göra ändringar i ditt gymnasieval för att man blir kallad bara en gång (reg. på personnummer). Det är helt onödigt att du "söker om" - om ditt mål är att bli kallad till sång-provet en gång till.

    Det enda du kan göra är att ta kontakt med rektor på den skolan, där du vill läsa - och förklara varför du vill få möjlighet att göra om antagningsprovet.

    Bästa hälsningar & jag kommer att hålla tummarna för dig jättehårt!
    Milla