Johan

    Hej. Jag är nu i slutet av vårterminen på Teknikprogrammet och funderar på att gå om ettan på El- och Energiprogrammet. Undrar därmed om jag måste gå om kurser som jag redan fått godkänt på. Exempelvis Svenska 1 och Engelska 5, Samhäll 1b och Idrott. Eller behöver jag inte göra om dessa kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    satta betyg gäller och kan tas in i ditt examensbevis från EE, även om du fick betyg i de kurserna på ett annat program t.ex på TE, men om du vill ha rätt till studiehjälp från CSN måste du läsa på heltid.

    Frågan blir i så fall om din nya gymnasieutbildningEE ska kunna erbjuda dig läsa andra kurser på de håltimmarna som kurserna, i vilka du redan har godkända betyg, går eller inte.
    Vår erfarenhet är att eleverna vid byte av program läser ofta om de kurser i vilka de redan har godkända betyg i. Ibland sker det pga de vill få högre betyg men ofta pga de vill läsa på heltid för att ha rätt till studiehjälpen från CSN.

    Vänligen
    ANNA