Felicia
    Jag går första året i samhällsprogrammet på thoren business school i Sundsvall. Och jag trivs inte på skolan just för att jag tycker det är dålig kommunikation mellan lärare och elever. Och det har gått fruktansvärt dåligt och det blir inte bättre för fem öre. Så jag undrar om jag kan välja att gå om ettan fast på en annan skola? Hur går jag till väga för att få gå om och byta skola?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Felicia!

    För att söka till å k 1 igen, vilket du absolut har rätt att göra, bör du kontakta Antagningskansliet (se kontaktuppgifter på https://htsa.dexter-ist.com/HTSA/Default.asp?page=auth/common/about ) och fråga om de kan ge dig inloggning för att du självs skall kunna göra ditt val eller om du bör "gå via en SYV" för att SYV kan på sin inloggning lägga in ditt val.

    Du kan också direkt fråga din "gamla SYV" på din "gamla grundskola" om hen kan lägga in ditt/dina val i Dexter.
    Gör detta snarast för att inte missa sista dag inom omvalsperioden.

    Du söker i så fall på de betyg som du fick i åk9 (vårterminen) och konkurrerar på samma villkor som "dagens nior".

    I väntan på svar på din ansökan till nästa år, fortsätt gå i skola nu och gör ditt bästa. Alla kunskaper är värdefulla och de betyg du får nu till sommaren kan du också ha stor nytta av senare. Om du skulle gå om några kurser, är det de högre betygen som gäller.

    Har du funderat på att byta skola men ej program - dvs byta till en annan skola till åk2 nu under sommaren?

    Önskar dit stort lycka till! Återkom om du har fler frågor.
    Anna
    • : Japp, jag har funderat på att byta skola men ej program, alltså fortsätta till 2:an fast på en annan skola. Men det var förut jag tänkte att jag skulle byta till en annan skola i åk2 men med tanke på hur dåligt det gått och går så känner jag att jag bara vill börja om från första början för att få bästa resultat.
    • : Jag har fått kontakt med en antagningskansli och jag skulle få en inloggning och sedan under omvalsperioden så ska jag be honom aktivera ansökan så att jag kan göra ett nytt val.
    • Anna : Jättebra! Vi håller tummarna! *L* :-)