burre

    Hej! Det är så att jag läste Ekonomi-juridik-programmet på gymnasiet och läste därefter ett tekniskt basår på kth för att få behörighet. Jag vill nu göra prövning inom matte 1b & 2b för att höja betygen men undrar om jag istället kan göra prövning i 1a & 2a? Kommer 1b & 2b kurserna ersättas helt till 1a & 2a? Och om man skulle få sämre betyg i 1a & 2a nu, räknas de in i meriten ändå & sänker eller räknas fortfarande 1b & 2b trots att det inte är "samma kurs"?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,
    om man har flera betyg i samma kurs eller i motsvarande kurser, då gäller det Högre betyget, så du kan inte sänka dina betyg i matte 1 och 2 genom prövningar. Och ja, du får högre betyg i matte 1a och 2a, så kommer de högre betygen räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal). I dokumentet Examensbevis kommer dock inget att ändras, men du ladda upp både ditt examensbevis och de nya betygen och Antagning.se kommer räkna in de nya (högre) betygen in i stället för de "gamla"/lägre betygen.