Nata

    Hej! Jag hittar ingen information om detta varken på skolverkets hemsida eller vuxenutbildningen. Får man göra prövning i Matte 3B fast man läst matte 3C på gymnasiet (har godkänt betyg). Ska nämligen söka till en högskola som kräver minst betyget C i matte 3B eller 3C. Min tanke har hela tiden varit att göra prövning i Matte 3C för att höja mig, men eftersom jag läst att Matte 3B ska vara lättare (och pga att jag ska söka en ekonomisk utbildning) undrar jag om det istället är möjligt för mig att göra prövning i Matte 3B?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nata!
    som regel räknas ett av betygen - matematik 3b eller 3c - in i sökandes jämförelsetal och antagning.se räknar in det högre betyget, oavsett om det är 3b eller 3c-kursen det högre betyget är i (detta på grund av att det är "samma kurs": det är en del av kurser som är annorlunda, b-spår är med inriktat på Ekonomi och c- på Naturvetenskap).
    Men jag vill råda dig att ta kontakt med den utbildning, dit du vill komma in på och fråga där; att kräva C-betyg (i stället för att det för behörighet skulle räcka med E, som det är nästan alltid...) är ett undantag. Lärosäten som får lov att skilja sig så stort från alla andra lärosäten, kanske kan införa ännu fler "lokala regler", så det är nog säkrare för dig att fråga på skolan. Jag blir inte förvånad om de skulle svara att de inte accepterar kompletteringar/höjning av betygen i efterhand, t.ex... om de nu skulle införa en sådan "lokal regel".

    • : Tack för ditt svar. Du nämnde att det högre betyget räknas in om man har betyg i Matte 3C men gör prövning i Matte 3B. Är det likadant när det gäller att man läst matte 1C men gör prövning i matte 1A/1B?
    • Mikael : Ja, det är likadant.
    • : Tusen tack igen.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer