Jasmine
    Hej!
    Nu till våren tar jag studenten från det naturvetenskapliga programmet inriktning natur. Jag vill plugga till läkare, men behöver höja ett par betyg (snittar cirka 21,5) och tror därav att prövning är ett bra val för mig.

    Min fråga är om jag får göra prövning i en gymansiekurs som jag läste i ettan (den är alltså avklarad och jag har ett godkänt betyg) nu i maj? Jag förstår självklart att det hamnar i en annan urvalsgrupp(BII), men är detta möjligt?

    Hemsidan där jag kollade på är följande: https://asovuxengymnasium.stockholm.se/provningstider-och-sista-betalningsdag
    och den kursen jag skulle vilja göra prövning i är svenska 1.

    Kan jag utföra denna prövning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, enligt svar från Skolverket får gymnasieelever göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola och endast om eleven fick F eller ej kunde läsa en obligatorisk kurs. Så länge du är inskriven på gymnasiet och det blir du t o m den dagen då skolavslutningen äger rum får du alltså inte göra prövningar på andra ställen än din gymnasieskola.