Jwan
    Hej! Jag läste spanska 1 och 2 på gymnasiet och har godkänd i de just nu, min fråga är kan jag göra prövningar i spanska 3 och 4 så jag får 1,5 i merit? Eller måste jag läsa hela kurserna?
    OBS jag redan har 1 meritpoäng från engelska 7 som jag läste sista året på gymnasiet. Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jwan,
    det ställs inte några krav på att ha läst kursen för att få lov att anmäla sig till prövningen. Dock måste man ju på något sätt skaffa sig kunskaperna, så att man har en rimlig chans att få godkänt betyg. Betyget kommer dessutom även räknas in i ditt jämförelsetal, därför vinner du på att ha så högt betyg som möjligt i moderna språk 3 och 4. På så sätt är det mycket mer fördelaktigt för dig att Läsa moderna språk 3 och 4 i stället för att söka var du kan göra prövningar.
    Om du läser moderna språk 3 och 4 på komvux, har du mycket större chans att få högre betyg, jämfört med att endast göra prövningar. Men du "måste inte" (som direkt svar på din fråga) läsa kurserna för att få lov att göra prövning i dem.
    Om du har tillräckliga kunskaper eller kan skaffa dig kunskaperna på egen hand och hittar var du kan göra prövningar - så får du göra prövningarna utan att ha läst kurserna.