Joud
    Hej,
    Jag har en kusin från ett annat land än Sverige som studerar medicin och är intresserad av att komplettera sin utbildning här i Sverige. Han är faktiskt klar med sin läkarexamen och är just nu i det 5:e året i specialiseringen ortopedi.
    Jag undrar om det är möjligt för läkare med utländsk examen att fortsätta sin "residency" och specialisera sig i Sverige, eller även börja om sim specialisering.

    Och hur kan man ansöka till sådant i så fall? Vilket institut eller sånt kan studenter från utanför EU -som är intresserad av att plugga i Sverige- kontakta för att få detaljerad information?

    Är Tacksam för er hjälp
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joud!

    Se gärna information i framtid.se/yrke/st-lakare där det förklaras att man som anställd som läkare i Sverige kan söka ST-utbildning. Det är vad jag som är en "allmän studievägledare"/ej expert på läkarutbildningen eller läkaryrken, känner till: arbetar man som legitimerad läkare i Sverige, har man i så fall möjlighet att söka en ST-tjänst, som är en kombination av jobb-och-utbildning.
    Och för att kunna bli anställd som läkare i Sverige måste man få ut läkarlegitimation från Socialstyrelsen och så också ha arbetstillstånd i Sverige.
    Vad jag förstår, så behöver din kusin i så fall få jobb som läkare i Sverige. Utan svensk legitimation får man inte bli anställd som läkare. Sedan tillkommer också språk-frågan: hur mycket svenska kan din kusin? Jag vill inte svara att det är omöjligt, men jag ser flera stora hinder: språk-frågan och även om din kusin lär sig svenska väldigt bra, måste hen få anställning som läkare i Sverige och det går ju inte utan svensk läkarlegitimation men frågan är om man kan ansöka om läkarlegitimationen utan att ha uppehållstillstånd i Sverige? Det är i så fall en fråga till Socialstyrelsen.

    De som borde kunna ge vissa svar som är relevanta i den här situationen, är, enligt min mening, bland annat:
    Socialstyrelsen - frågan om läkarlegitimation?
    Arbetsförmedlingen och Migrationsverket - frågan om arbetstillstånd?
    Studievägledare på läkarprogrammen - de kan i och för sig svara att de endast vet vägen fram till läkarexamen, men de har troligtvis fått liknande frågor förut (alltså frågor som liknar den som du ställer här nu) och kanske kan ge viss information som blir till hjälp för dig och din kusin.

    Hej igen,

    vi har nu fått svar från Svenska Läkaresällskapet; var god läs nedan:
             För att påbörja ST måste läkaren ha svensk legitimation. Du ska vända dig till Socialstyrelsen med dina frågor. För mer information om processen för läkare utbildade utanför EU se här:

    https://legitimation.socialstyrelsen.se/legitimation/utanfor-euees/lakare-utbildad-utanfor-eu-ees/

    Med vänlig hälsning