David
    Om det är 50/30 som sök gör man extra klasser då eller blir det 20 som får sitt andra eller tredje hands val?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,

    efter det preliminära antagningen till gymnasiet får gymnasieskolorna veta hur många som har sökt till olika program och inriktningar och de Försöker anpassa antal platser till det som eleverna vill gå, men det är inte alltid möjligt. Lokalkapacitet, lärarkapacitet och andra praktiska hinder står i vägen.

    Och då blir det så - tyvärr - att inte alla elever kan bli antagna på sitt första alternativ.

    Du som elev kan inte påverka det. Du kan bara försöka se till att du får så höga betyg som möjligt och att du i ditt gymnasieval - har flera alternativ. Och vi får hoppas att du kommer in på ditt första! jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Hälsningar

    Peter syv