Imran

    Hej, jag tog gymnasieexamen i ekonomi-juridik linjen men nu har jag insett att jag vill jobba med grafisk design. Problemet är att jag inte har någon akademiskt erfarenhet av det och de högskolor jag vill söka till kräver någon typ av erfarenhet för att man ska kunna komma in. Det jag undrar över är, hur kan ja gå tillväga för att få den erfarenheten och CV som man kan få genom att gå på estetiska programmet i gymnasiet? Finns det någon folkhögskola som erbjuder hela estetiska programmet eller någon komvux? Vad kan jag göra för att kunna komma in på grafisk design programmet nu när jag redan tagit gymnasieexamen i en helt annan inriktning? Mvh Imran

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Titta gärna på yrkeshögskoleutbildningar inom grafisk design: yhguiden.se/resultat?Education.text=grafisk-design. T.ex om du tittar på yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer så anordnar YRGO (Yrkeshögskola i Göteborg) preparandkurser för obehöriga sökande till deras utbildningar.
    Yrkeshögskoleutbildningar får också ta in obehöriga om ledig plats på utbildningen finns och bedömning görs att den sökande kan klara av utbildningen trots avsaknad av vissa förkunskaper.

    Annars, så är yrket grafisk-designer ett icke-reglerat yrke, alltså kan man jobba inom yrket med diverse olika utbildningar och även om man är självlärd. Det blir helt upp till varje arbetsgivare eller uppdragsgivare att välja vem som får jobbet eller uppdraget. Därför är det extremt svårt att ge råd om vilken utbildning du bör gå för bästa chans att få jobben/uppdragen.

    Studie- och yrkesvägledare