Fidan
    Hej, Kan man läsa grekiska som modernaspråk? Vad är kraven för hög betyg i så fall?
    • Anna : Menar du att du vill ta in kurser i grekiska i ditt examensbevis från komvux? eller vill du i första hand lära dig det språket?
    • Fidan : Ja, jag saknar fortfarande 400p på valfria ämnen. Jag kan grekiska sen innan. Jag undrar om man kan läsa det på komvux distans.
    • Anna : Gymnasiala kurser på komvux läser man i den kommunen där man är folkbokförd eller om komvux köper en kurs åt dig i en annan kommun. Det är dyrt för komvux att köpa kurser i andra kommuner och komvux är inte tvungen göra det, därför blir det ofta så att du får välja endast bland de kurserna som komvux i din kommun erbjuder. Fråga på komvux i din kommun om de erbjuder läsa grekiska. Du får också fråga om komvux skulle köpa en kurs åt dig. I så fall får repersentant från din kommun vända sig dit undervisning erbjuds. Det enda stället jag kan tänka mig där undervisning kan erbjudas är Språkcentrum i Göteborg. Det är inte otänkbart att Språkcentrum skulle sälja en distanskurs, men de kommer inte sälja den till dig som privatperson, utan i så fall till din komvux (alltså komvux i din kommun) - tyvärr blir jag inte förvånad om komvux i din kommun säger Nej, det är dyrt och vi kommer inte göra det och hänvisar dig att välja läsa kurser som finns i utbudet på din komvux.
    • Anna : En annan möjlighet är om du hittar var du kan göra Prövningar. Du får leta i hela Sverige. Betyg från prövningen får tas in i ditt examensbevis.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fidan,
    i Sverige hör inte klassisk grekiska till moderna språk. Men "icke-klassisk" grekiska borde räknas till moderna språk. Var man skulle kunna hitta undervisning i moderna språk (grekiska) på gymnasiet eller på komvux, vet jag faktiskt inte, men jag tror att via Språkcentrum, som finns i Göteborg, kan Göteborgs Regionens gymnasieskolor köpa undervisning i grekiska. Att undervisning i grekiska skulle erbjudas på komvux i någon kommun, har jag inte hört talas om, men det kan inte uteslutas - det gäller att fråga på komvux i den kommunen där man är folkbokförd, för att det är där man kan läsa gymnasiala kurser.