Anonym
    Jag har examensbevis med godkänt i 2400 av 2500 (ma2b är det enda ämnet jag F i)
    Ger ett examensbevis automatiskt grundläggande behörighet? Dessutom, stämmer det att samma definition gäller av vad som krävs för examensbevis (sv 123, eng 5+6, ma 1 och gy-arbete) för ALLA universitet/högskolor när man ansöker?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Examensbevis från ett högskoleförberedande program - ger automatiskt Grundläggande behörighet.

    Examensbevis från ett yrkesprogram ger grundläggande behörighet om man, för övrigt, har godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6.

    Har man Grundläggande behörighet, gäller den för alla högskoleutbildningar i Sverige.