Robin
    Hej.

    Jag får ingen riktig klarhet i vad ”grundläggande behörighet” innebär.
    Jag saknar gymnasieexamen, har inte gått gymnasiet öht.
    Har börjat läsa en del fristående kurser på distans vid sidanom mitt yrke. Behöver jag läsa in ett helt ”gymnasieprogram” för att få den s.k. grundläggande behörigheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt.
    Ett sätt är att få ut Examensbevis. I ditt fall är det från komvux.
    ***
    Ett annat sätt är att få Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.

    ___

    Ännu ett sätt finns - genom "en annan väg" - med 3 års arbetslivserfarenhet /som man skaffat sig efter 19 års åldern/ + några få godkända betyg, blir man "grundläggande behörig" men "krokset" här blir att Konkurrera om plats på utbildningen (för det måste man göra Högskoleprovet). Ännu ett problem blir att man kanske inte riktigt är förberedd för studier på högskolenivå, om man endast har fått några godkända gymnasiala betyg; man kanske kommer in på högskola men chansen att man genomför en högskoleutbildning med godkända resultat, kanske är liten. Läs gärna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag.

    Jag rekommenderar att i första hand satsa på examensbevis från komvux eller på omdöme från en folkhögskola. För att uppnå det - krävs det 3-års studier på heltid på gymnasial nivå.
    Vänligen
    ANNA