Malin
    Hej!
    Jag undrar vad som räknas som grundläggande behörighet och vilka kurser som då ger merit?
    Jag vill söka ett program där det står att det krävs "Grundläggande behörighet", har läst spanska 3 och 4 även matte 1b, 2b och 3b. Får jag meritpoäng för spanskan och matte 2 och 3?
    Programmet det gäller är personalvetare i Örebro. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på många olika sätt.
    Du, som är 20 år - har, förhoppningsvis, Examensbevis och min gissning är att det är Examensbevis från ett Högskoleförberedande gymnasieprogram. Om det stämmer, då har du Grundläggande behörighet.

    ang. Meritpoäng
    Om din högskoleutbildning endast kräver Grundläggande behörighet, då krävs inte ngt. särskilt matte och då får du meritpoäng fr o m matte 2; du får - för godkända betyg i matte 2 och 3 sammanlagt 1.0 meritpoäng;du får också 1,5 meritpoäng för godkända betyg i moderna språk 3 och 4. Och på så sätt uppnår du max i merit.
    Reglerna för dig med examensbevis, vad gäller meritpoäng, finns på Gymnasieguiden.se/informeras/merit