I
    Vad är Grundläggande behörighet ?
    Är det svenska 1 Engelska 5 och Matte 1
    Eller är det Svenska 1 Engelska 5 Matte 1 + Religion 1
    Jag har hört att Grundläggande behörighet kan vara olika beroende vad man söker.
    Jag vill komma in på Lokförar utbildningen. förutom urvalstester och läkarintyg så står det grundläggande behörighet. så jag undrar förutom dom tre obiligatoriska svenska matte engelska. vilka mer måste man ha

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Grundläggande behörighet (till högskolestudier) kan man uppnå på många olika sätt, t.ex genom kombinationen av några få godkända betyg från gymnasiet + 3-årig arbetslivserfarenhet. Har man examensbevis från gymnasiet eller komvux med godkända betyg i svenska2,3 och eng 6, då har man också Grundläggande behörighet. Även omdöme från en folkhögskola (omdöme om grundläggande behörighet) gör att man blir grundläggande behörig - till högskolestudier.

    Yrkeshögskoleutbildningar brukar ofta kräva lite lägre än högskola-universitet, vad gäller att bli behörig. Men om man är behörig till högskolestudier, är man då också behörig (allmän behörighet) till yrkeshögskolestudier. Så, om du får omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, då har du grundläggande behörighet både till högskola och till yrkeshögskola.
    Läs också på yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behoerighet - och du ser att det finna många olika sätt att uppnå behörighet till yrkeshögskola på. När det står t.ex att "av annan omständighet bedöms kunna klara av utbildningen", då förstår man att de utbildningsansvariga för yrkeshögskoleutbildning kan göra bedömning att man är "behörig" även om man i formell mening inte uppnår "gymnasiekompetens".
    Jag vill råda dig att på folkhögskola läsa mot OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Detta för att det finns tyvärr ingen garanti att du kommer in på Lokförarutbildningen, men med grundläggande behörighet kommer du ha många andra utbildningsmöjligheter. Jag hoppas givetvis att du kommer in på lokförarutb., för att det är det du vill men man kan inte vara säker på det, tyvärr. Så, läs gärna mot omdöme om grundläggande behörighet. Prata med personal på din folkhögskola. Så vitt jag förstår så måste man ha läst samma som ingår i gymnasial kurs Naturkunskap 1a1 (50poäng = studier på heltid i 2,5 veckor) men behöver kanske inte nödvändigtvis få godkänt betyg på innehållet... Nu jobbar inte FRåGA SYV med utfärdandet av omdöme om grundläggande behörighet från folkhögskolorna - men det är i alla fall vad jag har förstått när jag har läst reglerna kring det.

    Sammanfattning
    Prata med personal på din folkhögskola. Läs mot omdöme om Grundläggande behörighet och försök få så högt omdöme du kan få. Sök till alla lokförarutbildningar på alla de olika orter och lycka till! :) Var utbildningar till lokförare (i Sverige) ges: var god se Yhguiden.se/resultat?Education.text=lokförare