Zia
    Hejsan!
    Vad innebär grundläggande behörighet, vilka kurser är det man ska ha godkänt i när man söker till en civilingenjörsutbildning?
    mvh/ Zia

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Zia, du frågar om vad Grundläggande behörighet är och svar på den frågan är: man kan uppnå den på många olika sätt - i fall man har Äldre gymnasiala betyg med betygskala 1 till 5.
    Om man har betyg i skala IG-MVG på sina gymnasiebetyg /som man fick innan år 2011/ då är det Slutbetyg med vissa godkända kurser i det, som ger Grundläggande behörighet.
    För dem, som läser till GYMNASIEEXAMEN är det - precis så som du redan fick svar från oss: examen från ett högskoleförberedande program eller yrkesexamen i kombination med godkända betyg i Svenska/Svenska som andra språk 2och3 samt Engelska 6 - som ger grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Jag tänkte bara förtydliga svaret som du redan har fått från oss - lägga till att det FÖR PERSONER MED ÄLDRE GYMNASIEBETYG även finns möjlighet att få Grundläggande behörighet på andra sätt.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier önskar vi dig på Fragasyv.se!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare