Frida

    Hej. Om man har utländska betyg och endast Matematik 4, fysik 2 och språk 4 är översatt till det svenska betygssystemet från UHR, vad behöver man läsa för grundläggande behörighet? Behöver jag matte 1 i och med att jag har matte 4? Ska man läsa komvux eller folkhögskola för snabbaste sätt att få behörighet till högskolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    reglerna står på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning och hur de tolkas och används är upp till Antagning.se - för att det inte ska bli fel och du läser kurser som du kanske inte behöver läsa, vilket kommer "försena dig", råder jag dig boka tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vad gäller svenska så måste du antingen ha godkänt betyg i Svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk 3 eller ha godkänt resultat i TiSUS-test.
    Vad gäller engelska - måste du ha godkänt betyg i en gymnasial kurs Engelska 6, eller klara av ett av testerna i engelska - var god läs om det på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning/det-har-behover-du-ha/behorighet-i-engelska

    • Frida : Jag behöver enligt UHR svenska 1, engelska 6. Och förutom detta behöver jag 800 poäng i andra gymnasie kurser. Vet inte om jag ska läsa komvux då eller folk högskolan då 800 poäng och engelska och svenska är ju ganska många kurser!
    • Milla : 800 gymnasiala poäng läser man på heltid på 40 veckor, eller två terminer. Du kan söka både till komvux och till flera olika folkhögskolor samtidigt. Se om du får plats både på komvux och på en eller flera folkhögskolor. På komvux läser du kurs för kurs. På en folkhögskola gör man planering mot ett studieomdöme och hur lång tid man ska läsa beror på vilka förkunskaper man har och hur snabbt man tar sig fram på studievägen; som snabbast kan man få omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola genom studier i två terminer, ett läsår.
    • Milla : I din kommentar ovan skriver du att du behöver svenska 1. Menar du svenska som andraspråk 3? För att det är godkänt betyg i svenska eller SAS 3 som krävs för att kunna läsa (med undervisningsspråk svenska) på svenska högskole- och universitetsutbildningar.