Nerma

    Hej! Jag har gått gymnasiet i utlandet och fått mina diplom bedömda från UHR och dom motsvarar det svenska gymnasiet med inriktning på ekonomi. Det jag undrar är vilka mer grundläggande behörigheter behöver jag för att studera på Yrkeshögskola? Behöver jag Svenska som andra språk 3 och Engleska 6 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nerma,
    yrkeshögskola kan ta in även obehöriga. Det är givetvis fördelaktigt att kunna mer svenska och engelska och ha betygen i de språken på så hög nivå som möjligt, men du kan söka och har viss chans att komma in i alla fall.
    Yrkeshögskoleutbildningar prioriterar personer med arbetslivserfarenhet; tester och intervjuer är vanligt förekommande vid antagning till yrkeshögskoleutbildningar. Ibland ombeds man att skriva ett personligt brev med motivering om varför just den här utbildningen eller yrket som lockar dig som mest.
    Mitt råd är att du söker läsa svenska som andraspråk 3 och engelska 6 på komvux men att du samtidigt söker också till många olika yrkeshögskoleutbildningar - till alla som du är intresserad av. Om du kommer både på komvuxkurserna och på yrkeshögskola, då kan du välja vilken utbildningsplats du tackar Ja till.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare