Ivil

    Hej, Jag är legitimerad kemi lärare och vill ta matematik eller fysik, som kurs för att utöka min behörighet. Måste jag bifoga min gymnasieexamen eller bara högskoleexamen som lärare?Jag har utländsk gymnasieutbildning och läste att man behöver engelska 6 i grundläggande behörighet. Jag är lite förvirrad nu, behöver jag engelska 6 också oavsett jag fortsätter med utbildning inom mitt yrke?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ivana,
    om du tidigare läste på högskolenivå i Sverige och inte fick göra det genom ett undantag, utan du kom in på högskoleutbildning "på vanligt sätt" genom att göra ansökan via www.antagning.se då hade du då grundläggande behörighet och om du hade det då, då har du den nu också. Har man någon gång uppnått grundläggande behörighet, så behåller man den (grundläggande behörighet försvinner inte). Om du inte läste på högskolenivå i Sverige utan fick lärarlegitimation på din utländska lärarexamen, då behöver du (med stor sannolikhet) även inkomma med godkänt betyg i engelska 6 "eller motsvarande". Vad är "motsvarande"? Om du har bevis på att du läste minst 500 timmar engelska och fick godkända betyg på högskole-Universitetsnivå utomlands, då brukar det ses som "motsvarande godkänt betyg i Engelska 6".
    Antagningsgrupperna på lärosätena kan ibland göra undantag på olika grunder. Du kan därför kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill studera.
    Om du ska söka läsa fysik eller kemi på högskolenivå, då kommer du konkurrera om plats på kurserna med dina gymnasiala betyg (inte med högskolebetyg eller lärarexamen), därför måste du bifoga dina gymnasiebetygen när du gör ansökan.
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna (i första hand på den lärarhögskolan där du vill studera).
    Du kan annars "chansa" och söka kursen/kurserna och hoppas att du kommer in; ladda i så fall upp alla dina gymnasiala betyg men också högskole-universitetsbetygen på www.antagning.se (de dokument som inte behövs kommer antagning.se inte ta hänsyn till, det är inte farligt att ladda upp "onödiga betyg"). Om du får svar OBEHÖRIG på din ansökan, kommer du i så fall få ett definitivt svar på att du behöver komplettera för behörighet.
    Du kan också söka jobb som lärare i fysik och/eller matematik redan nu. När det är lärarbrist, kan du få jobba som lärare även i de ämnen i vilka du saknar lärarbehörighet. Jobbar du några år med "fel undervisningsämnen" kan du förhoppningsvis sedan få hjälp att bli behörig genom att komma med i något projekt som t.ex VAL, vidareutbildning av lärare. Det har också förut hänt att skolverket utökade lärarlegitimationer på grund av arbetslivserfarenhet, även om lärare saknade formell behörighet (alltså inte läst tillräckligt antal högskolepoäng i sina undervisningsämnen); det är ingenting man kan lita på och man ska ha jobbat som lärare i "fel ämnen" i ganska många år först för att sedan Eventuellt få utökning av sin legitimation, men jag tänkte att jag nämner det i alla fall i det här svaret till dig nu.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!