Charlotte
    Jag gick ut gymnasiet 2009 och det står slutbetyg på mitt betyg jag hade dock inte klarat av alla kurser som var på 2500 p jag hade 500 p jag inte klarat av så om jag förstått så hade jag inte ett "riktigt " slutbetyg. Jag har nu studerat och samlat på mig 400p och undrar och jag med dom poängen kan säga att jag har ett slutbetyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Charlotte!

    Jag skulle råda dig att kontrollera om du nu har uppnått Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är inte alldeles lätt att hitta rätt i alla regler och "paragrafer" men om du tar med dig kopian på ditt Slutbetyg och de betygen som du senare fick - och låter SYV på komvux kika på de betygen, och ställer en fråga om du nu har Grundläggande behörighet eller inte - då får du svar.

    Om du inte har grundläggande behörighet, är det bra om du försöker uppnå den innan årsskiftet. För att i fall du inte uppnår Grundläggande behörighet innan årsskiftet, behöver du i så fall även skaffa dig godkända betyg i Svenska 3 och Engelska 6 (gammal kurs engB) och svenska 3 är på 100 poäng (den gamla kursen svensk C var på 50 poäng dvs hälften så stor).

    Allmänna regler finns att läsa på Antagning.se>> men de är inte så lätta att förstå sig på, därför råder jag dig söka upp en SYV på komvux och be om svar om du nu har Grundläggande behörighet.

    Bästa hälsningar

    ANNA