Ingrid

    Hej! Jag försöker räkna ut med vilket meritvärde jag söker in till kriminologi i Lund med och undrar vilka kurser jag får meritpoäng för. Har läst tyska 3, matematik 2b och Engelska 7 för att få meritpoäng. Kommer det ge mig 2 poäng eller ingår matematik 2b för grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ingrid,
    till Kriminologiprogrammet i Lund (enligt info på LU´s hemsida) krävs inte matte 2, därför ger godkänt betyg i matematik 2 en halv meritpoäng.
    I grundläggande behörighet ingår alltid matematik 1. Matematik 2 kan ingå i Särskild behörighet, men till det här programmet gör det inte det, därför borde du få + 0.5 meritpoäng för matte 2.

    De kurser som du nämner i din fråga (matematik 2, moderna språk 3 och engelska 7) ger dig sammanlagt 2.0 meritpoäng, pga matte 2 och mod.språk 3 krävs ej för särskild behörighet till just det programmet du söker till nu. Skulle du i framtiden söka till ett program som kräver matte 2, t.ex sjuksköterskeprogrammet eller psykologprogrammet, då kommer du inte få meritpoäng för matte 2.
    Meritvärde räknas ut separat till varje utbildningsalternativ.

    Vänligen
    Julia