Karre

    Hej jag tog studenten 2016 och jag saknar grundläggande behörighet. Jag fick enbart studiebevis pga av att jag inte klarade ma1b. Jag kollade upp ang grundläggande behörighet och jag såg att det står från och med den juli 2021 så kan man inte komplettera för att få grundläggande behörighet? Jag läser just nu ma1b på komvux för att få grundläggande behörighet. Vad händer om jag inte klarar kursen innan juli 2021? Kommer jag inte kunna läsa upp det igen? Är detta sista chansen för att kunna få grundläggande behörighet för att läsa på högskola o vad händer om jag inte klarar kursen innan juli 2021?

    Jag har godkänt (E) i Eng 5, 6 och 7. Sv 1, 2 och 3 men ej ma1b.

    Gäller den nya regler enbart de som har slutbetyg? Alltså de som hade det gamla betyg systemet? Jag gick ut 2016 och då är det examensbetyg/ gymnasieexamen. Är jag i slutbetyg zonen eller behöver jag inte oroa mig över den nya reglen? Jag är jätte förvirrad. Hur påverkar den nya regler mig? Mvh Kasra

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    du kan få ut examensbevis från komvux även efter 1 juli 2021.
    Det du skriver i din fråga känner jag inte igen... det om "grundläggande behörighet" som du formulerar frågan, alltså...
    Det som händer 1 juli 2021 är att de elever som gick ut gymnasiet 2013 och tidigare och gick ut utan Slutbetyg, måste då i fortsättningen läsa mot examensbevis vilket ställer högre krav. Du som från början läste mot examensbevis läser även fortsättningsvis mot examensbevis... så för dig blir det ingen skillnad.
    Är du orolig - prata med SYV på komvux, men jag tycker inte det finns ngt att vara orolig över, utan försök klara mattekursen. Lycka till!
    Peter

    • Karre : Okej tack så himla mycket. Jag var väldigt förvirrad och orolig för jag misstolkade allt. Nu känns det mycket bättre, tack!