Utbildningssökande

    Hej! Jag gick en yrkesförberedande linje på gymnasiet och dumt nog valde att inte studera högskoleförberedande och därmed saknar jag grundläggande behörighet. Hur går jag till vidare för att läsa in de nivåer på ämnen jag saknar? Är det enskilda kurser jag måste läsa genom komvux? Planen är att studera kandidatprogram i arkeologi och osteologi.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Liam,
    antingen sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd
    eller sök till allmänna kurser på folkhögskolorna (allmänna kurser på gymnasial nivå). Du kan boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, visa alla dina betyg och så lägger ni tillsammans en studieplanering - de kurser på komvux som du behöver läsa.
    Till folkhögskolorna söker du till varje folkhögskola (separat); folkhögskolorna är statliga och här spelar det ingen roll i vilken kommun du är folkbokförd.
    Du får söka till komvux och till många olika folkhögskolor samtidigt. Du kan (om du får plats på flera ställen) sedan välja var du vill läsa.