Lucia

    Hej! Jag har skickat till UHR min inkomplett gymnasie utbildning från mitt land och jag fick detta svaret:

    "Examensämnen som du fått godkänt betyg i motsvarar följande kurser i den svenska gymnasieskolan: [ange kurser sökande får SB i: Matematik 1b, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b, Rumänska 7."

     Jag ska plugga via Komvux Svenska som andraspråk 1,2 och 3 och jag har 10 år arbetslivserfarenhet . Räcker detta för att få mitt grundläggande behörighet via reell kompetens eller har jag missat något? Tack på förhand, Mvh/Lucia

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lucia!
    Läs gärna information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-vag/grundlaggand-behorighet - vad jag saknar uppgift om är ämnet Engelska. I den korta listan på vilka kurser man behöver för att bedömas ha grundläggande behörighet (se länk ovan) finns även kurserna Engelska 5 och 6. Du behöver alltså ha kunskaper som motsvarar svenska kurser på gymnasienivå som heter Engelska 5 och 6 (det är första och andra kurs på gymnasiet).
    Jag vill också påminna om att "bara för att" man har grundläggande behörighet så betyder inte det att man är behörig till just den universitetsutbildning som man vill komma in på, t.ex om man vill komma in på socionomprogrammet, behöver man även ha godkänt betyg i matematik 2.
    Vidare måste du också (helst) ha "någonting" att konkurrera med, om utbildningsplats och det är Resultat från Högskoleprovet.
    Meritvärde får inte räknas ut på ofullständiga betyg och därför kan man inte konkurrerar i någon av betygsgrupper. Utan resultat från högskoleprovet kommer du i så fall endast komma in på utbildningar där det står tomma/lediga platser (behöriga sökande som inte har ngt att konkurrera med antas sist av alla, när alla platser är tillsatta och det finns ändå ledig plats kvar).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lucia :

      Tack så mycket för snabbt svar.

      Jag glömde att skriva att jag har redan ansökt till engelska 6 .

      Mitt mål är att ansöka till IT utbildning på  yrkeshögskola i höst . Jag ska plugga också Matematik 2, Programmering 1 och Dator och nätverk ( särskilt krav för olika kurser inom IT).

      Nästa datum för högskoleprovet är 25 mars. För att säkerställa ett plats på Yh är det bäst att ta hp också?

      Mvh/Lucia

    • Julia : Det är bra att du förtydligade - att du vill söka till yrkeshögskola. Grundläggande behörighet handlar i första hand om Universitet/högskola. Yrkeshögskola, www.yhguiden.se, är en annan studieform. Man kan komma in utan grundläggande behörighet. Yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Du behöver inte resultat från högskoleprovet för att ansöka eller komma in till en Yrkeshögskoleutbildning. Du kan söka redan nu. Finns ingen garanti på att komma in, men eftersom YH kan göra undantag och ta in obehöriga, har i princip alla chans att komma in. Givetvis är det bättre med mer "på fötterna" men du kan testa söka redan nu. Lycka till!
    • Julia : Att en yrkeshögskoleutbildning skriver om att de kräver eller önskar att du har grundläggande behörighet, är ganska vanligt, men just Yrkeshögskola kan ta in obehöriga (till skillnad från svenska universitetsutbildningar = utbildningar på högskolenivå). Mitt råd är därför att du till varje antagningsomgång söker till alla de YH-utbildningar som du är intresserad av och samtidigt planerar för att skaffa dig mer kunskap inom de ämnen som i första hand är värdefulla inom det kunskapsområde som du vill jobba inom - det kan du göra t.ex på komvux, genom självstudier och andra sätt.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lucia,
    jag har nu skrivit två kommentarer nedanför din kommentar. Du kan göra högskoleprovet men, formellt sett, ger resultat från Högskoleprovet inga fördelar vid ansökan till yrkeshögskola. Det blir bara "plus i kanten". Det är däremot vid ansökan till universitet/högskola som man prövas i HP-urvalet.
    Varje yrkeshögskoleutbildning (se utbud på www.yhguiden.se) gör sin egen antagning. Även om man ansöker via ett gemensamt system där man behöver prioritera sina YH-alternativ, så är det ändå så att man kan bli antagen till flera (och t o m många) olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Och det är ännu en ganska stor skillnad, jämfört med högskola-universitet.

    • Lucia :

      Tack så jättemycket för svaret.

      Det känns som jag är på rätt väg .

      Mvh/Lucia

    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!