Rachael
    Jag är ursprungligen från England. Jag har bott i Sverige i 13 år och har Svenska som andraspråk 2 som min högsta betyg som räknas här. Jag har Engelska 6 också. Jag vill bli bibliotekarie och jag undrar då, vad 'grundläggande behörighet' betyder för mig med utländskt bakgrund? Jag ser att det krävs utöver grundläggande behörighet Samhällskunskap 1a1 och 1a2, men det är just den första som jag är förvirrade över. Skulle högskoleprovet kunna hjälpa mig med grundläggande behörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rachael!
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på Olika sätt, bl.a genom 3-årig arbetslivserfaenhet + några få godkända gymnasiebetyg. Just om den möjligheten som brukar kallas "en annan väg"/reell kompetens kan du läsa på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg
    Vad gäller svenska språket, så behöver du antingen godkänt betyg i SAS (svenska som andraspråk) 3 eller godkänt resultat från TiSUS-test. Gör ansökan om att läsa SAS 3 på komvux, är mitt råd; det är en kurs som på heltid kan läsas på 5 veckor.

    Eftersom grundläggande behörighet kan uppnås på olika sätt, är det bra om du bokar tid med SYV på komvux och då kan ni tillsammans utreda om det fattas någonting mer än att du ska läsa SAS 3 och när du får godkänt betyg i den kursen, så kanske du redan på dina utländska betyg + SAS 3 kommer ha grundläggande behörighet. I den bedömningen som man får från UHR när man har skickat sina utländska gymnasiala betyg in för bedömning/värdering, brukar stå vilka kompletteringas som behöver göras för att uppnå grundläggande behörighet.
    De personer som i sitt hemland inte läste på gymnasiet eller läste under kort tid behöver (för grundläggande behörighet) uppnå antingen Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller Examensbevis från komvux. Att läsa in hela gymnasiebehörighet tar 3 år (6 terminer) om man läser på heltid. Om du ska läsa mot examensbevis på komvux men redan har godkända betyg i Svenska 1 och 2 och i Engelska 5 och 6, då "sparar" du en termin, för att det är kurser á 400 gymnasiala poäng och då behöver du läsa 2.000 poäng till (som kan vid normal studietakt läsas på fem terminer).

    Studie- och yrkesvägledare