Lukas

    Hej, Jag går tredje året på en industriteknisk linje, och har tänkt söka vidare till Civilingenjör i industriell ekonomi. Som jag har förstått det, kommer mina meritkursers betyg påverka mitt jämförelsetal, utöver de extra meritpoäng de ger. Dessutom måste de kompletterade förkunskapernas betyg användas i sitt jämförelsetal. Det jag inte har förstått, är om de grundläggande behörigheterna för att läsa vidare på högskola, exempelvis svenska 2 och 3, påverkar jämförelsetalet, eller om man endast behöver läsa dem. Tack! Lukas

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Jo, betyg i kurserna svenska 2, 3 och engelska 6 räknas också in i ditt jämförelsetal - detta för att det är kurser som krävs för behörighet (grundläggande behörighet).
    Betyg i alla gymnasiala kurser som krävs för behörighet (både grundläggande och särskild) + betyg i kurserna som ger meritpoäng räknas alltid in i sökandes jämförelsetal; detta gäller för dig som har Examensbevis.
    (sökande med Äldre betyg, som påbörjade läsa på gymnasiet år 2010 och tidigare, omfattas av andra regler).
    Vänligen
    Julia