Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Charbel!

    Grundläggande behörighet är den samma till alla högskoleutbildningar - både kurser och program. Den får du om du får Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram. (på ett yrkesprogram måste man välja lägga till svenska 2 och 3 samt engelska 6 - och i fall man får godkända betyg i den kurserna + yrkesexamen, får man i så fall också Grundläggande behörighet).

    Särskild behörighet är det väldigt olika, beroende på exakt vilken utbildning man vill söka till.

    Du kan själv se vilka kurser som krävs för Särskild behörighet till olika högskoleutbildningar.

    Till Jurist krävs det godkända betyg i Historia 1b och Samhällskunskap 1b.

    Det är svårare att svara på frågan om särskild behörighet till utbildningar inom företagsamhet, entreprenörskap, ekonomi & företagsekonomi för att det finns så många olika utbildningar. Oftast krävs det lägst betyg i Matte 3 för utbildningar i Ekonomi på högskolenivå men till Civilekonom krävs det Matte 4. Det finns också ekonomiutbildningar med internationell inriktning där språkkunskaper är viktiga och då krävs det också godkänt betyg i Moderna spåk 3 (och inte vilket språk som helst, utan just "franska", "tyska" eller ett annat språk - t.ex. japanska eller kinesiska).

    Det finns 2 sätt att gå tillväga på:

    1. hitta just den utbildningen som man är intresserad av i första hand och sikta på den

    eller

    2. välja läsa Ekonomiprogrammet på gymnasiet och lägga till så mycket matte man orkar och hinner läsa och se sen om man blir behörig till den eftergymnasial utbildning*** som man är intresserad av och om inte - söker man komplettera på komvux.

    *** det kan uppstå nya utbildningar under tiden du läser på gymnasiet, som idag ännu inte finns. Det är därför omöjligt att planera i detalj så lång tid på förhand. Speciellt snabbt förändras utbildningsutbud inom yrkeshögskola därför att det följer arbetsmarknaden.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare