Emelie
    Hej. Jag har blivit antagen till Grundlärarprogrammet åk 4-6 nu till hösten. Har egentligen ingen erfarenhet av arbetet som lärare men det är ändå någonting som lockar mig väldigt mycket. I och med att jag inte har någon erfarenhet sedan tidigare var det väldigt svårt för mig att bestämma mig för vilken inriktning jag ville välja på grundlärarprogrammet. F-3 låter minst lika intressant som 4-6. Jag läste att man får lov att arbeta i F-3 om man är utbildad i 4-6 men inte tvärtom, stämmer det? Valde därför den högre utbildningen.

    Jag undrar också hur möjligheten ser ut att byta efter ett år på utbildningen? Om jag efter ett års studier med APL inser att F-3 lockar mig mer än 4-6, kan jag då byta utan att behöva göra om hela första året?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    Om möjlighet att byta till en annan lärarutbildning, utan att behöva gå om - måste du fråga studievägledare på just den institututionen; det beror också på hur många studerande de har (om det inte finns någon ledig plats, kan man inte byta).

    Jag tycker det finns fördelar i att gå den 4-6-lärare utbildningen som du just valde nu. Bl.a för att Betyg får sättas endast av behöriga lärare (ändring från 1 juli 2015) och betygssättningen börjar nu "krypa längre ner i åldrarna" - alltså är det inte omöjligt att betyget kommer sättas, inom några år, redan från årskurs 4... redan nu sätts betygen från årskurs 6... Och i så fall kommer rektorerna att "jaga" efter behöriga lärare som får sätta betyg och då kan man få bättre anställningsvillkor, inklusive högre lön.