Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isabelle,
    det är oftast lättare att komma in i BI, direktgruppen, men kan ibland bli så att det är kan bli lättare att komma in i BII, kompletteringsgruppen. Man vet inte på förhand i vilken urvalsgrupp det blir - nästa gång - lättare att komma in.

    Mina råd blir att du gör Högskoleprovet och att du försöker genom studier på komvux eller genom prövningar höja ditt meritvärde.
    Om du redan nu är BEHÖRIG, kommer du prövas i BI, direktgruppen med det meritvärde som du har nu - men du kommer samtidigt även prövas i BII, kompletteringsgruppen, med det "upplästa" (högre) meritvärde, om du genom komplettering höjer ditt meritvärde.
    Mvh

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare