elev

    Tagit bort sin fråga

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonna,
    jag vill börja svara med att påtala/påminna om att det är din handledare för gymnasiearbete som måste godkänna både Temat & frågeställningar - men du får/kan/bör komma med förslag. Jag är inte säker på att temat "Våld i nära relationer" kan godkännas för gymnasiearbete för eleven som läser EK/ekonomi på gymnasiet. Men jag är inte säker, för att jag är inte expert på det området...

    Om jag velat försöka få igenom det som du skriver om i din fråga så skulle jag för min handledare föreslå följande frågeställningar:
    - vad kostar det samhället att "åtgärda" påföljder av våld i nära relationer (t.ex kostnader för sjukhusvistelse för de som blivit fysiskt misshandlade, kostnader för att ha personer i häktet och i fängelse mm)? Och jämföra med kostnader för åtgärder för prevention av våld i nära relationer? Och om det går att mäta både fysiskt och psykiskt lidande i pengar - t.ex missad arbetstid pga dåligt mående, utbetalningar av sjukpenning från försäkringskassan för de som är sjukskrivna (kostnader för samhället) men ej glömma ekonomiska konsekvenser för individer, t.ex att sjukpenning är mindre än lön, så det är med lönsamt att arbeta än att vara sjukskriven. Du kan också begränsa så att du undersköterska endast kostnader för samhället, eller endast kostnader för enskilda individer. Det kan kanske bli svårt att hitta siffrorna som är helomfattande för hela Sverige, men du kan kanske ta något "typiskt exempel", alltså beskriva ett fall som är tyvärr ganska "vanligt" med ett antal missade arbetsdagar, vistelse i häktet och i fängelse mm.
    Som sagt, är inte expert på området och vi här ingen som är det av de som brukar svara här i forumet. Så, ta mitt svar "med en stor nypa salt". :) Lycka till med ditt GA!