Hej A,
    om en elev på gymnasiet på teknikprogrammet har F i kursen matematik 4 och får godkända betyg i alla andra kurser, då får hen ut examensbevis med F i matematik 4. Så, det kan inte vara så att du endast på grund av att du fick F i matte4 fick ut studiebevis. Det måste finnas fler hinder... så, jag har inte hela bilden klar för mig... och det är därför svårt att ge svar.
    Men, hur som helst, så gäller det nya regler kring examensbevis från komvux, sedan 1 juli 2021. Matematik 4 är inte en obligatorisk kurs på komvux, oavsett vilken sort examen man läser mot. Men om "din högskoleutbildning" kräver, för särskild behörighet, godkänt betyg i matematik4, då behöver du få godkänt betyg i den kursen. Det betyget kan du, dock, ha utanför examensbeviset.
    Så, det generella svaret jag kan ge är att du kan "ersätta" matematik 4 med en annan 100poängskurs (exakt vilken är det bäst att du diskuterar med SYV på komvux i din kommun).

    • A : Om de inte kräver matte 4 så kan jag läsa ett annat ämne istället?
    • Anna : Ja, det kan du.