Omar

    Hej! Jag går i el och energiprogrammet med inriktning dator och kommunikationsteknik. Jag ska börja skriva gymnasiearbete och jag vet inte vad jag ska skriva om, jag vill göra det teoretiskt och kommer inte på några teman. Vad finns det för teman?

    • :

      Tjena!

      Jag är ingen SYV men jag går samma linje med likadan inriktning som dig och jag skrev precis klart mitt gymnasiearbete där jag fick godkänt. Det jag och min grupp valde att göra var en uppfinning där vi använde oss av komponenter som arduino board osv. Vi läser teknik 1(vet inte om du gör det) men vi båda läser elektronik och mikrodatorteknik

      Du hade kunnat bygga en produkt, en app eller något sådant som kan väga in på de ämnen du har läst. Jag läste även kursen entrepenörskap och valde att ta med den in i gymnasiearbetet där vi skrev om marknadsföring, immaterialrätt, patent osv. Vi gjorde även kostnadskalkyl för vinst, kostnader osv och vad allt skulle kosta.

      Jag läste även kursen CAD så vi valde att också ta med den; där byggde vi prototypen i Blender och Fusion360/AutoCad. Vi byggde senare produkten fysiskt som vi 3D printa ut. Men du hade ju kunnat prova om du kunde göra en sånhär produkt eller om du kanske bygger en app(om du läst programmering), som exempel är kopplat till en aurdino board så när någon öppnar en dörr så skickas ett meddelande till appen. Hoppas detta var till hjälp och lycka till med GYM!

    • Milla : Tack Anderas!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Omar,

    på din utbildning är tanken att du ska lära dig att installera, administrera, underhålla och reparera dator- och kommunikationssystem.  Du lär dig även om informationssäkerhet. Eftersom du skriver att du vill göra ett teoretiskt gymnasiearbete, då tänker jag att just inom IT-administration eller Informationssäkerhet, som du ska välja temat göra GA inom. GA är förkortning för "gymnasiearbete".
    Kanske någonting om att varför det är viktigt att stoppa attacker i tid och hitta sårbarheter innan det är för sent. Varför det är viktigt att arbeta med informationssäkerhet? Vem arbetar med det och på vilka sätt? Nyaste-senaste metoder hur man kan arbeta med informationssäkerhet - kanske också utarbeta en lista på några punkter till en "vanlig användare" på vad hen bör göra och vad hen bör undvika (hur ofta ska kan byta lösenord? bara för att ta ett exempel).
    Annars så är det viktigt att du tar fram förslag på temat för GA som intresserar dig. Du ska ju lägga ner 200 timmar på det. Det blir mycket tråkigt att i 200 timmar syssla med något som inte alls intresserar dig. Glöm inte att du behöver förankra temat och frågeställningar med din handledare för gymnasiearbete, som du får på din skola.